Inspectie verbandtrommels
Met de invoering van de ARBO omstandighedenwet in 1994 zijn de tot dan toe gehanteerde publicatiebladen P-1 en P-2 welke de inhoud en richtlijnen van de “verband-trommel A en B” regelde, officieel komen te vervallen. Weliswaar worden deze richtlijnen in de praktijk nog steeds gehanteerd, maar de formele basis is in 1994 vervallen.
Ook zijn sinds de invoering van de P-bladen de inzichten over wondverzorging en de EHBO materialen hiervoor verder ontwikkeld.
Het Oranje Kruis realiseerde zich dat eigentijdse criteria wat betreft BHV verbandtrommels ontbraken en heeft het initiatief genomen, in overleg met deskundigen en de industrie, nieuwe richtlijnen over inhoud en samenstelling van een goede, op de werksituatie toegesneden: “BHV verbandtrommel“ uit te brengen.
Uitgangspunten hierbij zijn o.a.:
- Duidelijke afgebakend risicoprofiel ( bijv. kantoor en werkplaats zijn 2 units);
- De verbanddoos moet binnen handbereik zijn;
- De BHV verbandtrommel moet duidelijk zichtbaar op ooghoogte in een wandklem aan de muur bevestigd zijn;
- De BHV verbanddoos dient regelmatig gecontroleerd te worden.
De frequentie is afhankelijk van de risicofactoren van het bedrijf. Als advies geldt ten minste elk jaar op manco’s en inhoud. De samenstelling is gebaseerd op een minimum inhoud, al naar gelang de bedrijfssituatie aan te vullen met meer en/of minder producten.